Föreningsbrev

Styrelsen har för avsikt att informera samtliga medlemmar om fattade beslut samt planerade åtgärder och annat som dyker upp efter varje styrelsemöte. Informationen går ut dels via en nyhetsbrevsfunktion, dels genom att informationen läggs in här på föreningens hemsida (tillgänglig endast för medlemmar via medlemslogin). Informationen har fram till december 2019 har publicerats såsom informationsbrev under aktuell meny. Utskick och styrelseinformation från och med januari 2020 publiceras såsom nyhet (se rubrik Nyheter, samt information på förstasidan). 

Vill du som är medlem ta del av föreningens mejlutskick? Anmäl dig till föreningens Nyhetsbrev genom formuläret på förstasidan. Mejladresser och/eller telefonnummer delas givetvis inte vidare till andra utan hanteras endast internt av oss i informationsspridningssyfte, likväl person- och adressuppgifter vilka även hanteras vår förvaltare SBC. Har du specifika önskemål kring dina personuppgifter välkomnar styrelsen information om detta.

Vad är en personuppgift? 

Med personuppgifter menas alla data som kan kopplas till en person som t.ex. namn, adress, telefonnummer eller e-postadress. Personer ska få information då deras uppgifter sparas och rätt att på begäran få utdrag på vilka uppgifter som finns sparade om dem. En viktig nyhet i GDPR är rätten att få sina uppgifter rättade och att bli raderad då skälet för sparande av uppgifterna inte längre gäller. (Källa: SBC)

Hur påverkas bostadsrättsföreningen eller samfällighetsföreningen? 

Behandling av personuppgifter, både i elektronisk form och på papper, strukturerat som ostrukturerat får bara göras av den som har rätt till det och då för ett specifikt ändamål. Den lagliga rätten kan vara att man har ett avtal, gemensamma intressen eller att en person aktivt har samtyckt till att finnas med i registret. Endast nödvändiga personuppgifter får registreras och bara sparas den tid som registerhavaren har rätt till det. 

En bostadsrättsförening är personuppgiftsansvarig för föreningens lägenhets- och medlemsförteckning. Anlitas en extern förvaltare blir denne personuppgiftsbiträde vilket vanligen regleras i ett avtal. Personuppgiftsbiträde har fått utökat ansvar i GDPR för det som utförs åt den personuppgiftsansvarige. Personuppgiftsbiträdet ska också bistå den personuppgiftsansvarige med att ta fram utdrag ur sina register om en person begär det. Den personuppgiftsansvarige ska teckna biträdesavtal med de som hanterar personuppgifter för dennes räkning.

Inträffar det en incident och personuppgifter som är integritetskänsliga läcker ut, ska den personuppgiftsansvarige anmäla det till Datainspektionen inom 72 timmar. Personuppgiftsbiträdet ska om de upptäcker en sådan incident meddela den personuppgiftsansvarige. Är det en känslig uppgift för personen som kan orsaka skada ska även personerna som berörs underrättas.

Efterlevs inte lagen kan Datainspektionen besluta om att en administrativ sanktionsavgift ska betalas. Den kan som mest vara fyra procent av årsomsättningen, men maximalt 20 miljoner Euro. (Källa: SBC)

Se vidare förvaltarens hemsida för mer information om deras hantering av personuppgifter: http://www.sbc.se/aktuellt/alla-nyheter/gdpr/